Geovent har levert en spesialløsning bestående av avtrekkshette med elektrisk talje for togeksos.
Hos DSB (Det danske jernbaneselskapet) hadde de en utfordring med eksosgass fra diesellokomotivene sine. Hettene de brukte fungerte ikke som de skulle, noe som resulterte i at eksosen forurenset luften i garasjen. Luftstrømmen var for lav og panseret var ikke designet for å gjøre jobben skikkelig.
MOE Engineers tok kontakt med Geovent for å få råd og hjelp, for å finne de riktige løsningene. Geovent tilbød 24 elektrisk styrte hetter, med motorisert teleskopfunksjon, designet for å trekke ut dieselgasser. Det betyr at når toget kjører inn i vedlikeholdsgarasjen, senkes hettene automatisk til en posisjon rett over eksosrøret til toget og all gass trekkes ut effektivt. Når personalet er ferdig med å betjene toget, heves panserne automatisk og toget kan forlate garasjen.
Denne løsningen ble godkjent av MOE Engineers og prosjektet var et åpent anbud og E. Klink vant jobben. Først ble en prototype installert og testet, hvorfor produksjonen og installasjonen etter noen få korrigeringer kunne begynne.
Underveis i prosessen har det vært en åpen og positiv dialog mellom alle parter, som har endt opp med et utmerket resultat og en fornøyd kunde.
En gang til, et eksempel på at Geovent ikke bare er gode på standardløsninger, men også i stand til å løse spesielle ønsker.